• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Wie is Hudson’s Bay?

Wie is Hudson’s Bay?

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|ACHTERGROND

Ons straatbeeld gaat binnen de komende twee jaar flink veranderen als het aan de Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay Company (HBC) ligt. Het bedrijf is van plan hier zo’n twintig warenhuizen van de formules Hudson’s Bay en Saks Off 5th te openen op ‘een aantal zeer gewilde winkellocaties’. Maar wie is dit bedrijf dat binnenkort zo’n onontbeerlijk onderdeel van ons retaillandschap gaat uitmaken?

Historisch bedrijf

Het in Toronto gevestigde Hudson’s Bay is een historisch Canadees bedrijf dat zijn wortels heeft in de handel van bont. Gevestigd in Hudson’s Bay in 1670, mag het zich met recht een van de oudste bedrijven van Noord-Amerika noemen. Ondertussen is het ook een van de hardst groeide bedrijven van de regio.

Pas in 1910 lanceerde het bedrijf drie verschillende bedrijfstakken: bonthandel, handel in land en retail. Het bedrijf investeerde in 1913 in de bouw van een aantal nieuwe winkels en ging zich uiteindelijk specialiseren in retail. De andere takken werden afgesplitst en onder gebracht in dochterbedrijven en deze werden na een overname van HBC eind jaren zeventig doorverkocht.

In 1960 nam HBC de eerste warenhuisketen, het in Montreal gevestigd Henry Morgan & Company, over. Vanaf dat moment nam de uitbreiding van het bedrijf als retailgroep vaart.

HBC is in Noord-Amerika inmiddels eigenaar van warenhuizen Saks Fifth Avenue, Hudson’s Bay - beter bekend als The Bay - Lord & Taylor, mode e-tailer Gilt, Home Outfitters en Saks Off 5th. In Europa behoren de Duitse warenhuisketen Galeria Kaufhof, het Belgische Galeria Inno en Sportarena tot het merkenpakket.

In 2015 boekte de groep een omzetgroei van 12,1 procent, waarbij de Europese tak een groei rapporteerde van 1,7 procent. De groep is ondertussen met 150 vestigingen actief in zes landen, Nederland niet meegerekend, en heeft 66.000 werknemers in dienst.

Europa aan de beurt

Vorig jaar deed HBC zijn intrede in Europa. In juni 2015 kocht de groep de Duitse warenhuisketen Galeria Kaufhof voor 2,82 miljard euro van de Metro Group. Daarmee werd HBC ook eigenaar van de Beligsche Inno-filialen en zestien winkels van Sportarena. HBC wil als onderdeel van deze overname de Saks Fifth Avenue en Saks Off 5th formules in Duitsland en België introduceren.

Begin dit jaar nam HBC de e-tailer Gilt over met plannen deze te integreren in Saks Off 5th. Off 5th is de belangrijkste groeipeiler van de groep, volgens HBC CEO Gerald Storch. Eind vorig jaar zei Storch al dat het bedrijf hoopte zo’n 40 Off 5th winkels in Europa te openen.

Lang zullen we hier niet op hoeven wachten. Met de langdurige huur van twintig panden in Nederland is HBC goed op weg zijn Hudson’s Bay en Saks Off 5th winkelformules in Nederland te introduceren.

De eerste Off 5th winkels zullen vanaf volgend jaar in Nederland worden geopend. Op welke locaties is nog niet bekend, hoewel HBC wel een aantal oude V&D panden gaat bezetten. Het eerste Hudson’s Bay warenhuis opent in ieder geval volgend jaar op de locatie aan het Amsterdamse Rokin waar luxe warenhuis Haussmann aanvankelijk van plan was zich te vestigen.

De Hudson’s Bay formule zit volgens een woordvoerder voor het bedrijf wat luxe betreft tussen V&D en de Bijenkorf in, terwijl Saks Off 5th luxe discountartikelen biedt. Volgens Storch is er genoeg vraag naar deze twee categorieën in Nederland, en met de sluiting van V&D zou hij gelijk kunnen hebben.

HBC zal zowel fysiek als online actief worden in Nederland, en in Europa. E-commerce is een belangrijk en hard groeiend onderdeel van de groepsomzet. De omzet uit online activiteiten groeide in 2015, met een stijging van 23,2 procent, het hardst binnen de groep.

Foto: Hudson’s Bay Facebook


hudson bay
Hudson's Bay